Krachtige Klassen

Wij werken aan veiligheid binnen de groep door ieder kind zich bewust te maken van zijn/haar emoties. Als je als kind je emoties herkent en op de juiste manier leert handelen verbetert de onderlinge sfeer. Wij zorgen voor handvatten en begrijpelijke taal om dit te integreren in de klas.

Krachtige Klassen

Zijn jullie als school klaar met:

Brandjes blussen en pleisters plakken omdat er steeds gedoe is tussen kinderen

Kinderen die moeite hebben om hun emoties te reguleren

Ongelukkige kinderen, vermoeide leerkrachten en klagende ouders

Leerkrachten die constante druk voelen tussen brandjes blussen en leerstof bijbrengen

Kinderen die door een onrustige sfeer in de klas zich moeilijk kunnen concentreren

Tijd voor een doorbraak met Krachtige Klassen !

De klas leert op een passende manier voor zichzelf op te komen, zonder daarbij anderen te schaden en/of respectloos te behandelen. Daarnaast is emotioneel bewustzijn een belangrijk onderdeel: het voelen en herkennen van je eigen grenzen en die van een ander. Eigenwaarde van kinderen vergroten maakt onderdeel van onze aanpak. Eigenwaarde leidt tot (zelf)vertrouwen.

Zelfvertrouwen leidt tot je plek innemen. Je plek innemen betekent jezelf durven zijn en vanuit daar je talenten ontwikkelen en gebruiken.

Door te ontdekken wie we zijn ontwikkelen we een besef van persoonlijke identiteit. Door onze eigenschappen en talenten te ontwikkelen krijgen we een gevoel van eigenwaarde.

Wat wij beiden:

Ervaren, denken en voelen kenmerkt onze aanpak. Geen pleisters plakken maar op een veilige manier blootleggen waar het echt over gaat en vanuit daar bouwen met elkaar.

Iedereen komt tot zijn recht terwijl bewust gebruik gemaakt wordt van de onderlinge verschillen. Dit doen we door middel van een systemische blik op de klas en psychosociale fysieke oefeningen. Hierdoor groeien kinderen in zelfvertrouwen, eigenwaarde, reflectie en beheersing. Dit draagt bij aan veiligheid, rust, ruimte en verbinding binnen de groepsdynamiek.

Een op maat gemaakte training.

De oefeningen en samenwerkingsopdrachten passen wij aan naar de behoefte van de groep. Tijdens de interactie leren de kinderen meer over emotie- en lichaamsbewustzijn. Ze ontdekken dat er zowel kracht zit in voor jezelf blijven staan, als in meebewegen met ideeën van anderen. Door deze aanpak wordt samenwerken in de klas gemakkelijker en kan iedereen in zijn kracht staan.

Ervaar de kracht van een tafelopstelling met de klas.

Een tafelopstelling met poppetjes en/of de kinderen zelf geeft duidelijkheid over de onderstroom. Het verheldert onzichtbare dynamieken, geeft inzicht, herkenning en verbindt de groep.

Ook geeft de opstelling met poppetjes in korte tijd inzicht in de ordening – iedereen een eigen plek – en een toekomstgericht startplaatje. Vanuit het verkregen inzicht wordt een nieuwe, duurzame route uitgezet.

Onze aanpak geeft écht inzicht in de groepsdynamiek. 

Dit maakt dat wat speelt meteen bespreekbaar wordt, waardoor de kinderen makkelijk mee te nemen zijn naar de dagelijkse praktijk in de klas. Het lucht kinderen zichtbaar op én het geeft ze handvatten om te groeien in de plek en de rol die ze hebben in de klas.

Veiligheid en verbinding = ontspannen leren

Ieder kind en de leerkracht neemt deel, hierdoor worden de interacties binnen de groep snel helder. Daarnaast brengt een tafelopstelling naast herkenning, veel inzicht bij de leerkracht(en) en de kinderen zelf. Dit schept vervolgens ruimte voor gezamenlijke nieuwe doelen of een bewust genieten van de huidige veilige sfeer binnen de groep.

Een groepsopstelling is de nulmeting en uitgangspunt voor nieuwe of verdere doelstellingen.

Erkenning voor de verschillen tussen kinderen qua kwaliteiten en talenten, wordt dé inzet om zaken gezamenlijk voor elkaar te krijgen. Authenticiteit, veiligheid en vertrouwen vormen, naast ruimte om jezelf te zijn, essentiële kernwaarden.

De onderlinge communicatie verloopt open en duidelijk, met oog op verbinding. Verschillende invalshoeken worden tot gezamenlijke kracht omgebogen en versterken elkaar dan doelbewust. De gekozen afspraken vormen een duidelijke leidraad, waardoor de doelen nu gezamenlijk bereikt worden, ieder vanuit eigen kracht.

Mogelijke thema’s voor de groepsopstelling:

– dynamieken binnen de groep

– onveilige sfeer

– pestgedrag

– nieuwe leerlingen in de klas

– wisseling van leerkracht

– samengestelde klassen

– fusie tussen scholen

– passend onderwijs

Zo zijn Krachtige Klassen vernieuwend, verdiepend en verrijkend. We bouwen op goede fundamenten en verbreden die naar echtheid en authenticiteit.

Wij zijn als ervaren systemisch opsteller, gepassioneerde (weerbaarheids) trainer en coach in staat een veilige omgeving te creëren en behouden. Wij helpen jullie om jullie eigen kracht en eigenwaarde te vinden.

Interesse? Maak een afspraak voor een gratis online of persoonlijk gesprek om te ontdekken of jullie vraag en gewenste oplossing matchen met onze aanpak.

Krachtige Klassen is een samenwerking van

Natasja van www.krachtmethode.nl en mijzelf !

Wil je ook werken met mij aan je Eigen Waarde