Over weerbaarheid

Weerbaarheid betekent voor mij: op een passende manier voor jezelf kunnen opkomen, zonder daarbij anderen te schaden en/of respectloos te behandelen.

Daarbij ligt de focus op:

  • Het ontwikkelen van lichaamsbewustzijn
  • Het ontwikkelen van emotioneel bewustzijn
  • Het aanleren van vaardigheden


Lichaamsbewustzijn

In mijn optiek is het werken aan lichaamsbewustzijn een essentieel onderdeel om weerbaar te kunnen zijn. Door middel van (fysieke) oefeningen leer je de signalen die je lichaam je geeft te herkennen. Je zult bijvoorbeeld balans en disbalans fysiek ervaren. Daarnaast kijken we naar je lichaamshouding en stemgebruik.

Emotioneel bewustzijn

Het emotioneel bewustzijn volgt op het lichaamsbewustzijn. Daardoor leer je nu emoties herkennen. Je kunt leren dat er binnen een specifieke emotie gradaties zijn. Bijvoorbeeld geïrriteerd, boos en kwaad. Het heeft allemaal met het thema boosheid te maken en ze voelen allemaal net wat anders. Het herkennen van intuïtie en het leren vertrouwen hierop, kan ook een thema zijn. Een belangrijk onderdeel van emotioneel bewustzijn is het voelen van – en herkennen van je eigen grenzen en die van een ander.

Een ander onderdeel vormt het onderzoeken van je gedachtenpatronen en overtuigingen. Je leert ze herkennen en je leert wat de invloed hiervan is op je gevoel (en uiteindelijk op je gedrag). We kunnen hierbij gebruik maken van het zogeheten GGGG-model (gebeurtenis-gedachte-gevoel-gedrag). Welke patronen zijn hierbij helpend en welke niet? Vervolgens kun je kiezen om de niet-helpende te vervangen door een helpende gedachte.

Vaardigheden

Afhankelijk van de thema’s die we vooraf hebben bepaald, komen we tot het leren en toepassen van vaardigheden. Voorbeelden van vaardigheden zijn:

  • Meer zelfvertrouwen
  • Eigen keuzes durven maken
  • Beter voor je zelf opkomen
  • Je grenzen leren aangeven
  • Pesterijen stoppen
  • Beter omgaan met emoties
  • Je zelfbeheersing vergroten
  • Je concentratie vergroten
  • Beter leren communiceren

In een veilige setting kun je oefenen en vervolgens ga je de geleerde vaardigheden proberen toe te passen buiten de training. In de eerstvolgende training bespreken we de situaties en ervaringen na en reflecteren we op jouw eigen acties. Zo ontstaan er een proces van groei.

Individuele Weerbaarheidstraining voor kinderen 8-18 jaar:

Die:

  • Last hebben van een lage eigenwaarde
  • Last hebben van onzekerheid
  • Last hebben van faalangst
  • Alles perfect willen doen
  • Last hebben van groepsdruk
  • Moeite hebben om eigen keuzes te maken
  • Moeite hebben om voor zichzelf op te komen
  • Moeite hebben met hun emoties
  • Steviger in hun schoenen moeten staan
  • Weinig zelfvertrouwen hebben
  • Weinig vrienden/vriendinnen hebben
  • Gepest worden of gepest zijn
  • Moeilijk vinden om hun grenzen te voelen
  • Moeite hebben om hun grenzen aan te geven
  • Moeite hebben om grenzen van anderen te herkennen
  • Moeite hebben zich te concentreren
  • Snel afgeleid zijn
  • Prikkelgevoelig zijn

Thema’s:

  • Eigenwaarde
  • Zelfvertrouwen
  • Communicatie
  • Concentratie
  • Lichaamshouding
  • Grenzen
  • Omgaan met emoties
  • Intuïtie
  • Denkpatronen en overtuigingen

Fases:

  • Ontwikkelen van lichaamsbewustzijn
  • Ontwikkelen van emotioneel bewustzijn
  • Vaardigheden leren en toepassen 

Stappenplan:

Stap 1: Intakegesprek met jongere en/of ouder(s)/verzorger(s)/medewerker school
Stap 2: Oriëntatiefase/onderzoeksfase = vertrouwensband opbouwen en richting bepalen
Stap 3: Doelen stellen en hier gericht aan werken
Stap 4: Evaluatie en nieuwe doelen stellen of afronding

Tijdsduur:

Na de intake, in ieder geval 6 trainingen tot een maximum van 12.

Tarief:

Op aanvraag

Waar:

In mijn praktijk. Extern mogelijk in overleg

Eigenwaarde

Het vergroten van de eigenwaarde vormt de kern van mijn aanpak. Eigenwaarde leidt tot (zelf)vertrouwen. Zelfvertrouwen leidt tot je plek innemen. Je plek in nemen betekent jezelf durven zijn en vanuit daar je talenten ontwikkelen en gebruiken.

Wil je ook werken met mij aan je Eigen Waarde